Κυριακή 21 Νοεμβρίου 2010

Εμψυχώσεις για να ανακαλύψουν τα παιδιά την απόλαυση του διαβάσματος

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ

Εισηγήσεις από το βιβλίο του

Κριστιάν Ποσλανιέκ

«Να δώσουμε στα παιδιά όρεξη για διάβασμα: Εμψυχώσεις για να ανακαλύψουν τα παιδιά την απόλαυση του διαβάσματος» (Εκδόσεις Καστανιώτη)

1. Πληροφοριακές εμψυχώσεις:
·    Μια βιβλιοθήκη στην αυλή του σχολείου: μια ομάδα παιδιών διαλέγει βιβλία που τους αρέσουν και τα διαβάζουν στην αυλή το διάλειμμα. Έτσι καταλήγουν να κάνουν κάτι που τους αρέσει και κινούν την περιέργεια των υπόλοιπων παιδιών.
·    Βδομάδα διαβάσματος στο σχολείο: οι εκπαιδευτικοί συγκεντρώνουν βιβλία και δραστηριότητες υποστήριξης ανάγνωσης και αφιερώνουν μια συγκεκριμένη βδομάδα στη φιλαναγνωσία. Κάθε μέρα φιλοξενείται κάποιος συγγραφέας/εικονογράφος που παρουσιάζει ένα νέο βιβλίο. Μπορεί επίσης να φιλοξενηθεί κάποιος ηθοποιός που θα υποδυθεί το ρόλο της «Βιβλιοφιλίας», η οποία θα αφηγηθεί με θεατρικό τρόπο και θα παρουσιάσει κάποιο βιβλίο.
·    Διαβάζω σημαίνει καταλαβαίνω: Αν τα παιδιά έχουν να φτιάξουν μια κατασκευή (πχ.αυτοκινητάκι), διαβάζουν βιβλία γνώσεων και συνομιλούν με ειδικούς.

 2. Εμψυχώσεις παιχνιδιού:
·    Βιβλιοκρυφτό: ο εκπαιδευτικός μαζεύει 5-6 στοίβες με 12 βιβλία περίπου, από τα οποία τα 10 έχουν κάποιο κοινό σημείο. Σκοπός είναι τα παιδιά να διαβάσουν το βιβλίο και να βρουν το κοινό σημείο (εκδόσεις,ήρωας,συγγραφέας κλπ. Έτσι φεύγουν μ΄ένα βιβλίο στο χέρι και στην επόμενη συνάντηση ανακαλύπτουν κοινά μεταξύ των βιβλίων τους και τα ταξινομούν ανάλογα.
·    Βιβλιοαινίγματα: Μια ομάδα παιδιών διαβάζει το ίδιο βιβλίο. Μετά δίνει στοιχεία του βιβλίου με τη μορφή αινίγματος ή διαβάζει ένα απόσπασμα του βιβλίου στους υπόλοιπους μαθητές. Εκείνοι προσπαθούν να μαντέψουν ποιο είναι.
·    Τι μας προκαλεί γέλιο: Μαζεύουν όσο πιο πολλά και χιουμοριστικά κείμενα/κόμικς/γελοιογραφίες/παραμύθια, τα ταξινομούν και τα παρουσιάζουν στην τάξη.
·    Το στρογγυλό τραπέζι: Ένα παιδί υποδύεται το δημοσιογράφο και ρωτά άλλα πέντε παιδιά-που υποδύονται τους συγγραφείς βιβλίων-για τα «βιβλία» τους (που διάβασαν). Το κοινό (οι υπόλοιποι μαθητές) συμμετέχει με ερωτήσεις που γράφει σε χαρτάκια.
·    Μια ομάδα παιδιών διαβάζουν το ίδιο βιβλίο. Οι υπόλοιποι μαθητές ρωτούν πληροφορίες για να μπορέσουν να ανασυνθέσουν το περιεχόμενο.
·    Ένσταση: Τα παιδιά αναπαριστούν ένα δικαστήριο στην τάξη, όπου υποδύονται τους ανάλογους ρόλους (δικαστής, κατηγορούμενος, μάρτυρες κλπ) και καλούνται να κρίνουν ένα συγγραφέα, ένα βιβλίο ή ένα ήρωα.


3. Εμψυχώσεις αισθήματος ευθύνης:·    Οι μαθητές της Στ΄διαβάζουν στους μαθητές της Α΄.
·    Τα παιδιά εκδίδουν λογοτεχνικό περιοδικό που αποτελείται ουσιαστικά από δικές τους βιβλιοπαρουσιάσεις.
·    Τα παιδιά ως επιτροπή ενός λογοτεχνικού βραβείου διοργανώνουν λογοτεχνικό διαγωνισμό και τελετή απονομής βραβείου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου